Doba, kdy se prospěšnost potravin pro lidský organismus hodnotila podle výživových hodnot, obsahu rychlých sacharidů, či nenasycených mastných kyselin je pryč. Dnes už totiž zřejmě nezáleží na tom, zda je potravina čerstvá, tepelně zpracovaná nebo bohatá na bílkoviny a proteiny. Dnes záleží na tom, zda je uhlíkově neutrální.
A tak jsme se dočkali situace, kdy nám zeleně nezáří Šopský salát, ale hranolky s kečupem a instantní pytlíkové polévky. Za nepřítele číslo jedna je oproti tomu považována například domácí hovězí polévka nebo Bože chraň gulášová. I vejce se stává nepřítelem číslo jedna. Cokoliv co prošlo kolem hovězího předpokládám nám bude brzy zapovězeno úplně . Možná tedy v pár granulích v té sušené formě si ho budeme moci sem tam připomenout. Caesar salát? Zapomeňte. Místo toho si dejte ty smažené hranolky nebo špagety s kečupem. Ty už sice jsou ve žluté zóně, ale to se snad ještě smí.
Myslíte, že je to parodie na nějakou výživovou pitomost? Není. Je to momentálně oficiální kampaň Vitany. A jelikož je tato norskou progresivní firmou Orkla vlastněná společnost takovým předvojem pokrokového světa, můžeme názorně vidět, kam to všechno směřuje. Už není důležité zdraví lidí, už se nedbá na to, zda je potravina vhodná či nevhodná, zda ji třeba dáváte dětem, které rostou a potřebují velký obsah hodnotných živin a vitamínů. Ideálně v co nejpřirozenější formě. Důležité je, jak v rámci svého zdraví hodláte „ničit“ naši planetu. I kdybyste měli jíst amarouny.
Vitana nikdy nic zrovna zdravého nebyla, byla to taková rychlovka na dovolenou, nebo nouzovka když doma nic není. Těžko může cokoliv instantního nahradit čerstvou zeleninu, ovoce, maso, jogurty, mléko atd. Někomu to ale evidentně přijde v pořádku vyvolávat v nás pocit viny za to, že chceme jíst zdravě. Je to taková první vypuštěná vlaštovka, která se ale snadno může rozrůst v hejno, obzvlášť pokud se toho chytne nějaká „výživová“, ideálně Norskými fondy financovaná neziskovka. Třeba ve školách…..
Po České poště, o které jsem psala, je to další firma, která dala před svým původním posláním přednost ideologii. Tentokrát je to tedy ryze její soukromá věc. A naše věc zase je, jak dalece to budeme jako zákazníci akceptovat.
Autor: Jana Marková